جستجو
Generic filters

از کجا بفهمیم ویتامین دی بدنمان کم است و چگونه آن را جبران کنیم؟

دسته بندی :سلامت 27 اکتبر 2021 1354

اگر شما معمولاً از آفتاب دوری می کنید یا به شیر آلرژی دارید و یا حتی رژیم غذایی وگان ( رژیم غذایی گیاه خواری) را رعایت می‌کنید، ممکن است دچار کمبود ویتامین دی شده باشید.

پوست انسان در معرض تابش نور خورشید ویتامین دی تولید می کند. البته ویتامین دی به صورت طبیعی در مواد غذایی مثل ماهی، زرده تخم مرغ، محصولات لبنی، روغن جگر ماهی و غلات غنی شده وجود دارد.

ویتامین دی برای استحکام استخوان ها ضروری است و به بدن کمک می کند تا از کلسیم درون مواد غذایی استفاده کند. کمبود ویتامین دی ممکن است منجر به بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان شود که در این بیماری، بدن نمی‌تواند به خوبی از مواد معدنی  استفاده کند و این امر سبب نرمی استخوان و تغییر شکل اسکلت بیمار می شود.

تحقیقات بسیاری نشان می دهد که ویتامین دی در برابر بیماری ها به بدن کمک می کند تا مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.

 

از کجا بفهمیم ویتامین دی بدنمان کم است؟

 

درد استخوان و ضعف عضلانی می تواند به معنی کمبود ویتامین دی باشد. با این حال این علائم به صورت خفیف در بسیاری از افراد دیده می شود.

خطرات کمبود ویتامین د چیست؟

کاهش سطح این ویتامین در خون می‌تواند باعث مشکلاتی شود که در زیر ذکر کرده ایم:

  1. افزایش خطر مرگ بر اثر بیماری های قلبی و عروقی
  2. اختلالات شناختی در افراد مسن
  3. آسم شدید در کودکان
  4. سرطان

تحقیقات نشان می دهد که ویتامین دی می تواند به جلوگیری از بیماری هایی نظیر دیابت نوع یک و دو، فشار خون بالا، عدم تحمل گلوکز و اسکلروز چندگانه یا همان MS کمک کند.

 

از کجا بفهمیم ویتامین دی بدنمان کم است و چگونه علائم آن را تشخیص دهیم؟

اگر کمبود ویتامین دی دارید ممکن است میزان ویتامینی که متخصص برایتان تجویز کرده را مصرف نکرده باشید. این عارضه در افرادی که رژیم وگان داشتند بیشتر دیده شده است؛ زیرا بیشتر منابع ویتامین در مواد پروتئینی حیوانی مانند ماهی، روغن ماهی، زرده تخم مرغ، شیر، جگر و گوشت گاو وجود دارند.

 

عامل دیگری که ممکن است منجر به این عارضه شود قرار نگرفتن در معرض نور خورشید است.

از آنجا که پوست بدن در اثر تابش نور آفتاب ویتامین دی تولید می کند، عواملی مانند خانه‌نشینی طولانی‌مدت، مناطق جغرافیایی که نور خورشید در آن کم است یا استفاده از روپوش های بلند و پوشاندن بدن در برابر آفتاب ممکن است شما را در معرض این بیماری قرار دهد. در طول زمستان که تابش نور خورشید کمتر است، این عارضه بیشتر رخ می دهد.

برای اینکه از کجا بفهمیم ویتامین دی بدنمان کم است، رنگ پوست نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. پوست های تیره به دلیل داشتن ملانین و رنگدانه های تیره کمتر از پوست های روشن می توانند در برابر نور خورشید ویتامین دی تولید کنند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که افراد مسن که پوست تیره دارند، بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین دی هستند. کلیه های افراد مسن نمیتواند ویتامین دی را فعال کند و این موضوع از عوامل کمبود ویتامین دی در افراد است.

عامل موثر دیگر که از کجا بفهمیم ویتامین دی بدنمان کم است، کم کاری دستگاه گوارش است، یعنی دستگاه گوارش شما نمی تواند به میزان کافی ویتامین دی جذب کند.

همچنین بیماری هایی نظیر بیماری کرون، کیستیک فیبروز و و بیماری سلیاک می تواند بر روی قدرت جذب ویتامین ها توسط روده و دستگاه گوارش شما تاثیر بگذارد.

یکی دیگر از نشانه های کمبود ویتامین دی، اضافه وزن است. معمولاً افرادی که شاخص توده بدنی آنها ۳۰ یا فراتر از آن است، ویتامین دی در سطح خون آنها پایین است.

 

درمان کمبود ویتامین دی

بعد از یافتن پاسخ سوال از کجا بفهمیم ویتامین دی بدنمان کم است، برای درمان آن اقدام می کنیم.

برای درمان کمبود ویتامین دی می توانیم رژیم های غذایی که بیشترین ویتامین دی در خود دارند را انتخاب کنیم. استفاده از مکمل ها در کنار این رژیم ها ضروری است.

اگرچه سطح مشخص و معینی برای نیاز بدن به ویتامین دی و سلامت آن وجود ندارد و میزان آن بسته به سن و شرایط بدنی افراد متفاوت است؛ اما به طور معمول و استاندارد غلظت کمتر از ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر به طور کلی ناکافی تلقی شده و نیاز به درمان دارد.

 

گزارشاتی که اخیرا از سوی موسسه پزشکی منتشر شده است، میزان درصد ویتامین دی رژیم غذایی را به ۶۰۰ واحد افزایش داده است.

این میزان برای تمامی افراد 1 تا ۷۰ سال پیشنهاد شده است و برای سنین بالاتر از ۷۰ سال ۸۰۰ واحد ذکر شده است،  تا هرچه بیشتر به سلامتی استخوان های آنها کمک نماید.

البته حد ویتامین دی ۴۰۰۰ واحد تعیین شده که ممکن است بعضی از پزشکان تغذیه این دوز و یا فراتر از آن را برای مصارف پزشکی و اصلاح کمبود ویتامین تجویز کنند.

 

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که زمان زیادی را در زیر نور آفتاب نمی گذرانید و یا تمامی پوست خود را به وسیله لباس‌هایتان پوشش می دهید، باید با دکتر تغذیه درباره مصرف مکمل های ویتامین دی مشورت کنید.

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب زیر را بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه: